Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2009

33 ερωτήσεις για την COSCO + 1 για τη Δικαιοσύνη




Μια διαρροή προς την εφημερίδα "Κέρδος" εμφανίστηκε σήμερα αναφορικά με το γνωστό θέμα του λιμανιού.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα με δημοσίευμά της (1.11.2009):

"Με επιστολή της Κομισιόν προς την κυβέρνηση, την οποία διαβίβασε ο κ. Λεωνίδας Κ. Ροκανάς, αναπληρωτής μόνιμος αντιπρόσωπος στην ΕΕ, ζητείται να απαντηθούν 33 ερωτήματα σχετικά με τον διαγωνισμό και τη σύμβαση παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τον Οργανισμό Λιμένος.

[Ο κος Ροκανάς μιλά Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά και Γερμανικά και υπηρετεί από το 2006 στη μόνιμη αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ανέλαβε πρώτα χρέη προϊσταμένου στο Τμήμα Εξωτερικών Σχέσεων και Διεύρυνσης και μετά ως πληρεξούσιος Υπουργού (Minister Plenipotentiary).

Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Ξεκίνησε την καριέρα του από τη Διπλωματική Ακαδημία και διορίστηκε στη συνέχεια στο Προξενείο μας στην Κολωνία.

Εργάστηκε στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) ως ειδικός σύμβουλος του Γενικού Διευθυντή σε θέματα εξωτερικών και διεθνών σχέσεων και συνεργασίας κατά της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος.]

Η επιστολή, η οποία κοινοποιείται στους υπουργούς Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη, βάζει καταληκτική ημερομηνία απάντησης, ώστε να εξετασθεί από την Κομισιόν άμεσα το όλο θέμα.

Η επιστολή περιέχει τρία κεφάλαια. Στο πρώτο επισημαίνονται τα φορολογικά πλεονεκτήματα, στο δεύτερο οι εικαζόμενες διαφορές μεταξύ της σύμβασης παραχώρησης και της διακήρυξης, στο τρίτο τα εικαζόμενα πλεονεκτήματα προς τον ΟΛΠ."

Η είδηση για την εμφανιζόμενη ως επιστολή από την Κομισιόν προς την Ελληνική κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς είναι λίγο περίεργη καθώς δεν μπορεί να είναι κάτι άλλο από επισήμανση της Επιτροπής ότι δεν έχει πάρει ακόμη απάντηση σε προηγούμενη επικοινωνία με την Ελληνική πλευρά όσον αφορά το θέμα της Σύμβασης με την COSCO.

Εξάλλου, στις 13 Ιουλίου 2009 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ανακοινώσει (Reference: IP/09/1132) ότι εγκρίνει ως συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο τη χρηματοδότηση του ΟΛΠ από την Ελληνική Κυβέρνηση με το ποσό των 5,1 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή της πεζογέφυρας στον ηλεκτρικό σταθμό Πειραιά και τα έργα αναβάθμισης της επιβατικής αποβάθρας του ΟΛΠ.

IP-09-1132_EL

Όσον αφορά όμως τα έργα στον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) η ΕΕ ανακοίνωσε ότι:

"Επίσης, η Ελλάδα προτίθεται να χρηματοδοτήσει την κατασκευή μόλου στην αποβάθρα Ι του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά, καθώς και στην αγορά εξοπλισμών συνολικού κόστους 52,8 εκατ. ευρώ.

Μέρος των εν λόγω υποδομών και του εξοπλισμού τίθεται στη διάθεση του ΟΛΠ.

Το υπόλοιπο πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης βάσει συμφωνίας παραχώρησης, από ιδιωτική επιχείρηση που επελέγη βάσει πανευρωπαϊκής ανοικτής πρόσκλησης υποβολής προσφορών.

Η Επιτροπή πιστεύει ότι η εν λόγω χρηματοδότηση συνιστά κρατική ενίσχυση υπέρ του ΟΛΠ, δεδομένου ότι απαλλάσσει τις λιμενικές αρχές από επενδυτικό κόστος σε εμπορικά εκμεταλλεύσιμες υποδομές, κόστος το οποίο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα υφίσταντο.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία εις βάθος αξιολόγησης του θέματος."

Αυτό που αναφέρει δηλαδή η ΕΕ είναι ότι όποιος θα έχει όφελος από μια επένδυση θα πρέπει να αναλαμβάνει και το κόστος της.

Δεν πρέπει να απαλλάσσεται διακριτικά από αυτό ούτε συνολικά, ούτε ως προς μέρος του και επίσης δεν επιτρέπεται να αναλαμβάνει άμεσα το κόστος αυτό το κράτος διότι τότε οι περιπτώσεις αυτές συνιστούν κρατική ενίσχυση ασύμβατη καταρχήν με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.

Η Επιτροπή θα εξετάσει λοιπόν περαιτέρω το θέμα για να αποφασίσει καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που η κρατική ενίσχυση δεν είναι ασύμβατη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, όπως η περίπτωση της πεζογέφυρας του ΟΛΠ όπου η ΕΕ έκρινε ότι δεν υπάρχει θέμα παραβίασης της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Με αυτή τη λογική εξετάζεται και η Σύμβαση Παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ από τον ΟΛΠ στον ΣΕΠ (COSCO).

Ανάμεσα στις γραμμές διαβάζουμε επίσης ότι σκοπός της κυβέρνησης ήταν να παραχωρηθεί και ο προβλήτας Ι του ΣΕΜΠΟ ΟΛΠ σε ιδιωτική εκμετάλλευση καθώς αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΕ ότι "Το υπόλοιπο πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης βάσει συμφωνίας παραχώρησης,..."

Το κείμενο όμως δεν αναφέρεται στην ήδη συμφωνία με την COSCO καθώς αυτή αφορά τον προβλήτα ΙΙ και το ανατολικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ και όχι τον προβλήτα Ι.


Εμείς όμως εξετάζουμε το θέμα ειδικά του προβλήτα Ι και από μια άλλη άποψη:


Μια γνωστή κομπίνα των απατεώνων επίορκων του δημόσιου τομέα είναι να εντάσσουν το ίδιο έργο σε διαφορετικά προγράμματα χρηματοδότησης με σκοπό να οικειοποιηθούν με τους εργολάβους αναδόχους των έργων τα Ευρωπαϊκά και άλλα κονδύλια.

Έτσι, για παράδειγμα, η κατασκευή ενός δρόμου προτείνεται για χρηματοδότηση από πόρους της Περιφέρειας αλλά και της Νομαρχίας.

Το ίδιο έργο εντάσσεται και στα δύο προγράμματα χρηματοδότησης και ο ανάδοχος το μόνο που έχει να κάνει είναι να καταθέτει και στις δύο αρχές τα σχετικά έγγραφα και να πληρώνεται και από τα δύο ταμεία για ένα έργο όμως που κατασκεύασε μια φορά.

Η παραπάνω ανακοίνωση της ΕΕ επιτροπής σχετικά με τα έργα στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ μας κάνει να υποψιαζόμαστε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε άλλο ένα "κόλπο γκρόσο" των παρακρατικών που άμεσα ή έμμεσα κυβερνούν τη χώρα αυτή.

Τα έργα του ΟΛΠ στον προβλήτα Ι έχουν χρηματοδοτηθεί από το περίφημο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) κατόπιν της υπογραφής αρχικά του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε ο τότε υπουργός Μανώλης Κεφαλογιάννης και στη συνέχεια με δύο δανειακές συμβάσεις που υπέγραψε ο τότε πρόεδρος του ΟΛΠ Νίκος Αναστασόπουλος.

(βλ. Η πορεία προς την COSCO)

Απ' ό,τι φαίνεται όμως τα ίδια έργα χρηματοδοτήθηκαν και από Ευρωπαϊκά κονδύλια και ως προς αυτό το σημείο και μόνο έχει παρέμβει εποπτικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζοντας τη νομιμότητα της χρηματοδότησης για το αν αποτελεί κρατική ενίσχυση.

Έχει αξία επίσης να σημειωθεί ότι ενώ όλοι έχουν ξεσηκωθεί και ρωτούν για τα πεπραγμένα του ΟΛΠ οι μόνοι που δεν ρώτησαν είναι οι καθ' ύλην αρμόδιοι να προστατεύουν το επενδυτικό κοινό δηλαδή η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Διοίκηση του Χρηματιστηρίου Αθηνών στο οποίο ο ΟΛΠ είναι εισηγμένη εταιρεία.

Όσο για την Εισαγγελία Πειραιά τι να πει κανείς.

Παλεύουν ακόμη να βρουν άκρη από το 2005 για τους μισθούς και τις υπερωρίες των υπαλλήλων του ΟΛΠ.

Μήπως έχει ιδιωτικοποιηθεί η Δικαιοσύνη και δεν το μάθαμε;

2 σχόλια:

Michael Angelopoulos είπε...

Διαγράφηκε ένα σχόλιο που παρέπεμπε σε περιεχόμενο ακατάλληλο για ανηλίκους.


vagelis είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

Επικοινωνία: