Έτσι τιτλοφορείται δελτίο τύπου (βλ. Ηνωμένα Έθνη, Γραφείο Γενεύης) σύμφωνα με το οποίο εξετάστηκε η έκθεση-αναφορά της Ελλάδας (11.8.2009) σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα και ειδικότερα το ρατσισμό και τις φυλετικές διακρίσεις.
Ακολουθεί η μετάφραση στα Ελληνικά:
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΩΝ ΦΥΛΕΤΙΚΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ
Οι πρώτες γενικές παρατηρήσεις:
-1. Η χώρα μας εκπροσωπήθηκε με σοβαρότητα και ήταν επαρκώς προετοιμασμένη γεγονός που αποτελεί άθλο αν αναλογιστεί κανείς την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη Δημόσια Διοίκηση. Τα εύσημα όμως δεν απευθύνονται σε όλους όπως τα ίδια τα μέλη της πολυμελούς, όπως πάντα, αποστολής μπορούν να αναγνωρίσουν.
Η κατάσταση στην έξω – έξω εξωτερική πολιτική χρειάζεται βελτίωση με ενέργειες που θα περιλαμβάνουν τον πλήρη ανασχεδιασμό λειτουργίας των μονάδων μας ανά την υφήλιο συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων που απαιτούνται για τη στελέχωσή τους.
-2. Η έκθεση της Ελλάδος είχε κενά τα οποία δεν μπόρεσε να καλύψει εντελώς η Ελληνική αντιπροσωπεία. Τα θέματα ωστόσο είναι γνωστά και θα έπρεπε να είχαν αντιμετωπιστεί.
H Μαρία Τελαλιάν, Νομική Σύμβουλος, σήμερα επικεφαλής του τμήματος δημοσίου διεθνούς δικαίου στη Νομική Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών έχει αντιμετωπίσει παρόμοιες ερωτήσεις από τότε που ήταν υπουργός εξωτερικών της χώρας μας ο σημερινός πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου.
Το 2002 μάλιστα παρουσιάστηκε στις ΗΠΑ ενώπιων της ειδικής Επιτροπής για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (CSCE) όπου μαζί με τον τότε πρόξενό μας στη Στουτγκάρδη Δημήτρη Μοσχόπουλο αντέκρουσε κατηγορίες σχετικές με το μη σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα.
(βλ.Έκδοση της Ειδικής Επιτροπής (Αγγλικά): http://www.scribd.com/doc/18629042/62002-Greece)
Το 2005 η Μαρία Τελαλιάν παρουσίασε την αρχική έκθεση της Ελλάδας που κατατέθηκε το 2004, πάλι με καθυστέρηση πολλών ετών (έπρεπε να έχει κατατεθεί το 1998) ενοποιημένη για τα έτη 1997-2003, στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος αναγνώστης, τα σημερινά επιχειρήματα της χώρας μας για τις φυλετικές διακρίσεις δεν διαφέρουν από εκείνα της αρχικής έκθεσης-αναφοράς που κατατέθηκε το 2004 γενικά για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
(βλ. Δελτίο Τύπου (Αγγλικά): http://www.scribd.com/doc/18597927/Human-Rights-Commitee και
Αρχική Έκθεση Ελλάδας (Αγγλικά): http://www.scribd.com/doc/18630727/ccpr2004)
Ωστόσο, μια λεπτομερής σύγκριση των σχετικών εγγράφων των δυο εκθέσεων αναδεικνύει συγκεκριμένες διαφορές ως προς την προσέγγιση, ιδιαίτερα στις εξηγήσεις της αποστολής, που έχουν σημασία.
-3. Στην έκθεσή της η Ελλάδα δεν αναφέρει όλη την αλήθεια και πιθανόν να χαρακτηριστεί ότι ψεύδεται σε συγκεκριμένα θέματα. Είναι θέμα χρόνου τα ζητήματα αυτά να αναδειχθούν από τις ΜΚΟ και τους ενδιαφερόμενους φορείς με αρνητικές συνέπειες για τη χώρα.
-4. Η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στα ερωτήματα και τις παρατηρήσεις των εμπειρογνωμόνων της επιτροπής καθώς έχουν δώσει ήδη έμμεσα τόσο λύσεις σε φλέγοντα ζητήματα όπως επίσης έχουν εντοπίσει τα θέματα στα οποία οι ειδικές θέσεις της χώρας μας οδηγούν σε λογικά και νομικά κενά και αδιέξοδα.
-5. Θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η θέσπιση ειδικών προνομιακών μέτρων για άτομα που ανήκουν σε συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού μόνο και μόνο επειδή είναι μέλη αυτών των ομάδων αποτελεί διάκριση και διακριτική μεταχείριση αντίθετης κατεύθυνσης (προνομιακή) ακόμη και αν οι ομάδες αυτές αναγνωρίζονται ως ευπαθείς.
Κάθε μέτρο θα πρέπει να απευθύνεται σε όλους όσους το χρειάζονται ανεξάρτητα της ομάδας στην οποία ανήκουν.
Εξάλλου η ελεύθερη πρόσβαση σε κοινωνικά αγαθά δε διασφαλίζεται με ποσοστώσεις ή άλλες σχετικές προβλέψεις και πρόνοιες, αλλά με άρση όλων των εμποδίων που δεν επιτρέπουν την ελεύθερη άσκηση ατομικών, κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων.