Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009

Σε κατεύθυνση επαναδιαπραγμάτευσης η συμφωνία με την COSCO



Συνεχίζεται το έμφραγμα στο λιμάνι του Πειραιά λόγω της αποχής των λιμενεργατών από τη συνηθισμένη εργασία τους.


ΑΝΕΞΟΔΕΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

Οι λιμενεργάτες πραγματοποιούν πότε κυλιόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις υπο την κάλυψη της ομοσπονδίας του κλάδου (ΟΜΥΛΕ) και πότε αποχή από την υπερωριακή απασχόληση όπως έγινε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο.

Παρόλο ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ έχουν και αυτοί το δικαίωμα της απεργίας που πρέπει να είναι σεβαστό από όλους, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι αποτελούν την ελίτ των εργατών, καθώς αμείβονται διακριτικά υπέρμετρα σύμφωνα με τις συλλογικές συμβάσεις που έχουν πετύχει να υπογραφούν, αλλά και με τις εργασιακές πρακτικές που έχουν επιβάλει με τη μακρόχρονη συμφωνία των κομμάτων της παρακμής.

Πέρα όμως από το γεγονός αυτό που γνωρίζουν αρκετοί αλλά ομολογούν πολύ λίγοι συμβαίνει και το εξής ανήθικο.

Αν και μεγάλος αριθμός εργαζομένων απέχει συνειδητά από τα καθήκοντά του στο πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων, στη συνέχεια εμφανίζεται στο τμήμα προσωπικού του οργανισμού και υποβάλει υπεύθυνη δήλωση με την οποία δηλώνει ότι επιθυμούσε να εργαστεί αλλά λόγω της απεργίας αυτό δεν κατέστη δυνατό.

Η δήλωση αυτή γίνεται για να λάβει ο εργαζόμενος πλήρως τις αποδοχές του αν και δεν εργάστηκε.

Ανέξοδα δηλαδή για πάρα πολλούς γίνεται η απεργία ενώ μένει να διευκρινιστεί ποιοί είναι οι συγκεκριμένοι στόχοι που επιδιώκονται πέρα από την αυτονόητη διατήρηση των προνομίων.

Άλλοι βέβαια Έλληνες εργαζόμενοι που δεν ανήκουν στα κομματικά κυκλώματα εξουσίας "λιώνουν" καθημερινά ως χειρονάκτες εργάτες και αγρότες ή δηλητηριάζονται, ακρωτηριάζονται και σκοτώνονται σε εργοστάσια παγίδες όπως η ΛΑΡΚΟ.


Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ

Μόνο η συμφωνία με την COSCO κινείται στο ποσό των 5 δισεκατομμυρίων δολλαρίων ΗΠΑ περίπου δηλαδή το μισό ποσό του προγράμματος του ΠΑΣΟΚ με το οποίο κέρδισε τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου.

Στο ποσό αυτό δεν έχουν συνυπολογιστεί οι πολλαπλάσιες θετικές συνέργιες που θα προκύψουν στην τοπική και περιφερειακή οικονομία.

Η εταιρεία θα επενδύσει 300 εκατομμύρια δολλάρια μόνο σε αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ενώ πρόσφατα προχώρησε σε σύναψη δανείου 502 εκατομμυρίων δολλαρίων με την Κινεζική Τράπεζα Ανάπτυξης (China Development Bank) και έχει ήδη διασφαλίσσει τα απαραίτητα κεφάλαια.

Ο ΟΛΠ θα εισπράττει περίπου 70 εκατομμύρια δολλάρια το χρόνο για όσο καιρό διαρκέσει η συμφωνία, περίπου τρεις δεκαετίες.

Ο διακινούμενος όγκος σε μονάδες εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερς) των 20 ποδών προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει σε αριθμό τα 3,7 εκατομμύρια μονάδες (TEU) ενώ το 2007 ο αριθμός αυτός έφτασε το 1,4 εκατομμύρια.


ΜΕΡΙΚΑ ΚΟΣΤΗ

Το 2008 ο αριθμός των μονάδων εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν από τον ΟΛΠ περιορίστηκε σε 431 χιλιάδες μόνο λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων των λιμενεργατών.

Μειώθηκε δηλαδή πάνω από 70%.

Οι συνολικές αμοιβές όμως των εργαζομένων από 100 εκατομμύρια ευρώ το 2007 έπεσαν στα 70 εκατομμύρια ευρώ το 2008, μειώθηκαν δηλαδή μόνο κατά 30%.

Αν αναλύσει περαιτέρω κάποιος ποιοτικά το κόστος εργασίας του λιμενεργάτη που ανεβαίνει πολύ λόγω υπερωριών που όμως δεν έγιναν το 2008 καταλήγει στο ασφαλές συμπέρασμα που εξηγήσαμε πιό πάνω.

Οι "απεργοί" άεργοι εργάτες δήλωσαν ότι παρόλο που ήθελαν να εργαστούν αυτό δεν έγινε λόγω ανωτέρας βίας.

Έτσι ανέξοδα, έχουμε την άποψη, ότι όλοι ξέρουν και μπορούν να απεργούν.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) είναι στην πραγματικότητα η Ολυμπιακή Πειραιώς (ΟΛΠ).

Όπως παλιότερα και στον κρατικό αερομεταφορέα έτσι και στα λιμάνια της χώρας έβρισκαν προνομιακή εργασία τα παιδιά των κομματικών της κάθε κυβέρνησης και αμείβονταν με μισθούς που δεν δικαιολογούνταν ούτε από τις συνθήκες της αγοράς ούτε από την εργασία που προσέφεραν.

Στα λιμάνια η κατάσταση είναι τραγική από κάθε άποψη και επιβεβαιώνει το μείγμα βαλκανικού και αφρικανο-μεσογειακού χαρακτήρα της χώρας.

Στα λιμάνια ως γνωστό βρίσκονται και τα τελωνεία που έχουν τα πρωτεία στο λογιστικό όγκο της διαφθοράς αξιολογώντας κάθε παράμετρο και ξεπερνούν κατά πολύ τις εφορίες, τις πολεοδομίες ή τις διευθύνσεις μεταφορών και ανωνύμων εταιρειών που στην πραγματικότητα είναι "μπακάλικα" απέναντι σε "σούπερ μάρκετ".

Τα ποσά εδώ είναι τεράστια και το λαθρεμπόριο τόσο μεγάλο σε έκταση και επιρροή που αν αύριο σταματούσε θα δημιουργούσε προβλήματα στην Εθνική Οικονομία.

Είναι φανερό λοιπόν ότι με τη συμφωνία ΟΛΠ-COSCO θίγονται πολλά συμφέροντα και οδηγούνται σε αβεβαιότητα και κατάργηση σχέσεις που λειτουργούν για πολλά χρόνια.

Δεν καίγονται λοιπόν μόνο οι λιμενεργάτες για να μη χάσουν τα προνόμιά τους που έτσι κι αλλιώς έχουν εξασφαλιστεί αλλά περισσότερο καίγονται κάποιοι άλλοι επώνυμοι και ανώνυμοι καθώς τώρα θα πρέπει να δουλέψουν σε συνθήκες αγοράς όπως οι πολλοί.


ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΔΥΝΑΜΙΑΣ

Στη χθεσινή (12.10.2009) ενημέρωση των δημοσιογράφων από τον εκπρόσωπο της νέας Διακυβέρνησης, Γιώργο Πεταλωτή, έγινε σαφές ότι το ΠΑΣΟΚ θα επαναδιαπραγματευθεί τη συμφωνία με την COSCO.

Συγκεκριμένα έγιναν οι εξής σχετικές ερωτήσεις και δόθηκαν οι ακόλουθες απαντήσεις από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο:

ΣΙΔΕΡΗΣ: Στο λιμάνι του Πειραιά έχει επέλθει έμφραγμα πλέον. Καταρχάς, νιώθετε ότι κι εσείς συμβάλατε σε αυτή τη στάση των συνδικαλιστών με τις θέσεις που είχατε προεκλογικά; Και δεύτερον, τι πρόκειται να κάνετε άμεσα για να αρθεί αυτό, γιατί εκείνοι που το πληρώνουν περισσότερο είναι οι μικρομεσαίοι επαγγελματίες, οι μικρομεσαίοι έμποροι που πλέον δεν έχουν υλικά και δεν έχουν να πουλήσουν και έχουν μεγάλο οικονομικό πρόβλημα.

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Θα συμφωνήσω ότι είναι τεράστιο το πρόβλημα το οποίο δημιουργείται στο λιμάνι του Πειραιά. Δεν νομίζω ότι μπορεί να θεωρηθεί λογικό ότι συμβάλαμε εμείς. Εμείς, τη μόνη συμβολή που μπορούμε να έχουμε στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι να επιλύσουμε αυτή τη διαφορά με τον καλύτερο τρόπο. Η θέση μας είναι γνωστή, και πριν τις εκλογές, για προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης με την εταιρεία που έχει αναλάβει. Νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα δείξει ότι η συμβολή μας θα είναι θετική για την αγορά και φυσικά για τους εργαζόμενους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης για τα αιτήματα των λιμενεργατών στο λιμάνι του Πειραιά;

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Εμάς μας ενδιαφέρει -όπως σας είπα και προηγουμένως- να σταματήσει το μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και βέβαια με σεβασμό στη δυναμική της αγοράς.

ΣΟΥΡΜΕΛΙΔΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω: Επειδή η επαναδιαπραγμάτευση για το λιμάνι είναι κάτι που πάει σε χρόνο, η κυβέρνηση θα πάρει μέτρα ώστε να λειτουργήσει άμεσα το λιμάνι;

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Βεβαίως. Είμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και ελπίζω σύντομα να μπορέσουμε να έχουμε αισιόδοξα μηνύματα ως προς αυτό.

ΣΟΥΡΜΕΛΙΔΗΣ: Και μια δεύτερη πάλι σε σχέση περίπου με αυτό. Πώς βλέπετε ότι κρίνουν απ` έξω τη θέση της χώρας, τη θέση της νέας κυβέρνησης όταν σε δύο τεράστιες, μεγάλης σημασίας διεθνείς συμβάσεις, στην ενέργεια και το λιμάνι, υπάρχει πρόθεση για επαναδιαπραγμάτευση.

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: Το πώς κρίνουν απ` έξω, το πληροφορούμαστε και ενημερωνόμαστε όλοι, ανάλογα με το πώς διαβάζει κάποιος τον ξένο Τύπο και πώς αντιλαμβάνεται τη διεθνή κοινή γνώμη. Εμείς βλέπουμε ότι υπάρχει μια θετική στάση. Και αυτή προσπαθούμε να τονίσουμε με όλες τις πρωτοβουλίες που παίρνει η κυβέρνηση ως προς την ισχυροποίηση του κύρους της, γιατί το διεθνές κύρος της χώρας έχει άμεση σχέση και με την εσωτερική μας ζωή.

ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗ: (...) στο θέμα με το λιμάνι του Πειραιά, προς ποια κατεύθυνση θα γίνει η διαπραγμάτευση τη στιγμή που ξέρουμε ότι ο εκπρόσωπος της κινεζικής εταιρείας αρνείται να αλλάξει τους όρους της σύμβασης;

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ: (...) σε μια επαναδιαπραγμάτευση υπάρχουν πολλά ζητήματα, πολλοί όροι, που θα τεθούν εφόσον ξεκινήσει αυτή η διαδικασία. Πάντως, ας μη ξεχνάμε ότι το κράτος είναι ο ισχυρότερος μηχανισμός και κατά την άποψή μου είναι σε θέση να διαπραγματεύεται.



ΕΠΑΝΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ

Τέλος, να σημειωθεί ότι η συμφωνία με την κινεζική εταιρεία COSCO έγινε σε συνθήκες ευφορίας της αγοράς και όχι κρίσης.

Οποιαδήποτε επαναδιαπραγμάτευση στο σημερινό παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον δεν μπορεί να έχει παρά δυσάρεστα αποτελέσματα για τη χώρα μας αφού οι Κινέζοι είναι αυτοί που θα είχαν κάθε λόγο να επιδιώκουν μια επαναδιαπραγμάτευση και αλλαγή των όρων της σχετικής σύμβασης.

Από την άλλη μεριά είναι απαράδεκτη τακτική να αμφισβητούνται διεθνείς συμφωνίες είτε προεκλογικά είτε μετεκλογικά καθώς αυτό αυξάνει το συντελεστή αβεβαιότητας και ανάληψης κινδύνου για κάθε μελλοντική επένδυση και χρηματοδότηση σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και να εξασφαλιστεί κάποιο όφελος από ενδεχόμενη επαναδιαπραγμάτευση αυτό έχει ήδη χαθεί στο πολλαπλάσιο από το υψηλό κόστος μελλοντικών επενδύσεων και την κινδυνοφοβία που αναπτύσσεται στις αγορές όσον αφορά την Ελλάδα.

Με μια φράση.

Αυτά γίνονται μόνο στις μπανανίες και όχι σε ευρωπαϊκά κράτη.

Ας ετοιμαζόμαστε λοιπόν για τα χειρότερα που είναι πολύ κοντά και θα έρθουν.

(Βλ. επ. Μάχονται για τα προνόμια)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Επικοινωνία: